“Det har de bare godt av når de ikke betaler regningene sine!“
Men, er et ønske om å straffe den som ikke betaler et godt argument for å sende saken til et inkassobyrå, med alt dette medfører av ekstra tid og omkostninger for både kreditor og skyldner?
Det er selvfølgelig lov å bli sint og frustrert når kunden ikke betaler. Alle som driver butikk er avhengige av å få betalt for varene og tjenestene sine, og får man ikke betalt kan det føles som et tyveri av ens tid og penger. Men, det lønner seg faktisk å gjøre det så billig som mulig for de som skylder deg penger. Om ikke for skyldnerens del, så for din egen del.
Der inkassobyråene belaster salærer basert på det opprinnelige kravets størrelse (opptil k 28 350,- for å sende to brev over en 43 dagers periode), belaster den som bruker sin rettighet til å kreve penger (egeninkasso) alltid de samme lave salærene (maks kr 1104,- over en 15 eller 30 dagers periode), uavhengig av kravets størrelse.
(Obs: Rettsgebyrer hos det offentlige kommer i tillegg, både ved bruk av inkassobyrå og egeninkasso)
Hvorfor er det egentlig en bra ting å holde skyldig totalbeløp så rimelig som mulig ved inkasso?
Med direkte inkasso belaster du alltid dine kunder med de samme lave salærene, uavhengig av kravets størrelse.
Da blir det enklere å betale kravet, og mindre sure miner fra din kunde som ikke føler seg utlevert til en tredjepart som kunden din vet tjener grovt på sitt eget betalingsmislighold.
Dine Pengers bok “Småbedriftseieren 2012” har følgende å si om temaet:
Inkassoselskaper er egentlig et fordyrende og forsinkende mellomledd. Egeninkasso er billigere og tar kortere tid enn inkassobyrå og er en vinn-vinn situasjon for både deg og skyldner.